Faste pristillegg
Her finner du oversikt over våre til enhver tid gjeldende pristillegg. Disse består av energitillegg, valutatillegg og vei- og baneavgift, samt infrastrukturtillegg.
Energitillegg
Basert på prisutvikling for diesel og strøm, beregnes det et variabelt energitillegg. Tillegget justeres hver måned/uke i henhold til løpende pris- og kostnadsutvikling.
Dette tillegget gjelder for produktkategoriene pakker, pall, stykkgods og partifrakt,
Gjeldende energitillegg |
|
August, 2024 – korrigert uke 19 – 2023 – Generelt påslag – kan være andre avtaler | 6,15 % |
Vei- og baneavgift
Vei- og baneavgift gjelder for offentlige avgifter for å fase inn myndighetenes innføring av nye avgifter for bruk av jernbanen, samt bompengeavgifter for transport på vei.
Gjeldende vei- og baneavgift |
|
September, 2024 | Be om egen oversikt |
Valutatillegg for grenseoverskridende trafikkKilde: Månedsgjennomsnitt av daglige kurser, www.norges-bank.no/Statistikk/Valutakurser/
For grenseoverskridende sendinger er det meste av kostnader relatert til svenske kroner (SEK) og euro (EUR). Vi har derfor et valutatillegg på våre priser. Valutatillegget endres i forhold til kursutviklingen mellom norske kroner (NOK) og SEK/EUR på månedlig basis. Valutatillegg beregnes på fraktkostnaden på alle grenseoverskridende produkter som faktureres i norske kroner.
Gjeldende valutatillegg for eksport Sverige |
|
September, 2024 | Etter avtale |
Gjeldende valutatillegg for eksport resten av verden |
|
September, 2024 | Ette avtale |
Her får du en oversikt over våre pristillegg for energi, valuta og vei- og baneavgift, samt infrastruktur.
Energitillegg
Energitillegget beregnes ut i fra prisutviklingen for strøm og oljeprodukter. Tillegget reguleres derfor hver måned. Det gjelder for pakker, stykkgods, partifrakt, pall, termofrakt og eksport Norden med My pack.
Vei- og baneavgift
Vei- og baneavgift gjelder offentlige avgifter og er laget for gradvis å kunne innføre myndighetenes nye avgifter for bruk av jernbane, samt bompengeavgifter.
Vi legger nå opp til en mer dynamisk driftsmodell, som sikrer kvalitet i større grad, og som er basert på reelle kostnader. Dette skal også generere flere optimale transportløsninger, hvor prisstrukturer og reelle kostnadene er sterkere knyttet sammen.