Faste pristillegg

Her finner du oversikt over våre til enhver tid gjeldende pristillegg. Disse består av energitillegg, valutatillegg og vei- og baneavgift, samt infrastrukturtillegg.

Energitillegg

Basert på prisutvikling for diesel og strøm, beregnes det et variabelt energitillegg. Tillegget justeres hver måned/uke i henhold til løpende pris- og kostnadsutvikling.

Dette tillegget gjelder for produktkategoriene pakkerpallstykkgods og partifrakt,

Gjeldende energitillegg

August, 2024 – korrigert uke 19 – 2023 – Generelt påslag – kan være andre avtaler 6,15 %

Vei- og baneavgift

Vei- og baneavgift gjelder for offentlige avgifter for å fase inn myndighetenes innføring av nye avgifter for bruk av jernbanen, samt bompengeavgifter for transport på vei.

Gjeldende vei- og baneavgift

September, 2024 Be om egen oversikt

 

Valutatillegg for grenseoverskridende trafikkKilde: Månedsgjennomsnitt av daglige kurser, www.norges-bank.no/Statistikk/Valutakurser/

For grenseoverskridende sendinger er det meste av kostnader relatert til svenske kroner (SEK) og euro (EUR). Vi har derfor et valutatillegg på våre priser. Valutatillegget endres i forhold til kursutviklingen mellom norske kroner (NOK) og SEK/EUR på månedlig basis. Valutatillegg beregnes på fraktkostnaden på alle grenseoverskridende produkter som faktureres i norske kroner.

Gjeldende valutatillegg for eksport Sverige

September, 2024 Etter avtale

 

Gjeldende valutatillegg for eksport resten av verden

September, 2024 Ette avtale

 

Her får du en oversikt over våre pristillegg for energi, valuta og vei- og baneavgift, samt infrastruktur.

 

 

 

Energitillegg
Energitillegget beregnes ut i fra prisutviklingen for strøm og oljeprodukter. Tillegget reguleres derfor hver måned. Det gjelder for pakker, stykkgods, partifrakt, pall, termofrakt og eksport Norden med My pack.

Vei- og baneavgift
Vei- og baneavgift gjelder offentlige avgifter og er laget for gradvis å kunne innføre myndighetenes nye avgifter for bruk av jernbane, samt bompengeavgifter.

Vi legger nå opp til en mer dynamisk driftsmodell, som sikrer kvalitet i større grad, og som er basert på reelle kostnader. Dette skal også generere flere optimale transportløsninger, hvor prisstrukturer og reelle kostnadene er sterkere knyttet sammen.